Saturday, July 18, 2009

Berbakti kepada tanah....

Pokok pisang... *yang semak2 tu biasala..kurang maintenance..*


Pokok-pokok cili besar di perbatasan

Cili besar sedia untuk dipasarkan

Ni la pokok timun

Dan ini hasilnya...

Ni pulak pokok kacang panjang..masih anak lagi..

Dan ini, hasilnya... *weeeee, jenuh nak memetiknya ni*

Pokok keladi
Dan juga hasilnya

Pokok keledek

Anak pokok jambu madu

Pokok limau kasturi

Pokok jagung

Pokok brendi...ups! pokok bendi...

Pokok turruunnn... hmmm..pokok terung lah!


Salam semua..

Berjumpa lagi kita dalam post ini. Berapa hari dah x update blog. Jiwa ada kacau sikit la. No mood nak layan blog. But today, ada feel nak cite pasal kebun 'main-main' yang diusahakan oleh suami tersayang i itu. Dah nak masuk 2 tahun dah dia kerjakan kebun yang pada asalnya macam main-main tp dah semakin serius sekarang ni. Dan alhamdulillah, rezeki hasil daripada berbudi pada tanah ini, dapatlah menyuap sedikit sebanyak mulut kami berdua dan kucing-kucing peliharaan. Terima kasih pada Papa, yang xjemu2 dan semakin giat bersemangat dengan kebunnya itu. Mama sentiasa beri semangat dan doakan Papa berjaya... Amin..

Post ini juga sebab nak meraikan hari ulangtahun Papa yang ke-32. Hmmm...cam dah banyak dah angka tu. Happy birthday Papa... Ma xpernah lupa birthday Papa macam Papa selalu lupa birthday Mama.. huhu.. Kebun punya pasal, dia xpeduli ni harijadi dia ke apa ke, kerja tetap kerja. So workaholic la this guy. Tp actually we already have plan, tp xtau lagi nk gerak kul bape. Jap lagi kot.. "Hello papa..."

Back to topic, kebun ni diusahakan oleh Papa sendiri dengan bantuan sepupu-sepupunya dan juga silih berganti punya pekerja. Dapat upah, blah. Pening pale Papa fikir pasal pekerja. So, buat je la apa yang Papa dan sepupu-sepupu mampu. Let me introduce his cousin, Apis & Suib. Org kuat mereka ni, juga very good advisor dalam bidang kebun sayur ni. Muda-muda tapi have a lot experiences dalam bidang pertanian. Manakala tugas-tugas aku di kebun...sudah semestinya tukang masak @ caterer :) Cukup time, nasik sampai.. Aku juga membantu kerja-kerja yang agak ringan seperti tabur baja dan menyemai. Yang penting, tangan mesti 'sejuk'. Khidmat aku juga amat diperlukan semasa musim harvest. Jadi tukang petik hasil sepanjang hari. Penat jugak..huhu..tp bile tgk hasilnya..seronok..weeeee...

Antara hasil-hasil kebun ni termasuklah pelbagai jenis pisang, serai, cili besar, cili kecil, kacang panjang, keledek, keladi, timun, terung, bendi, limau kasturi, jambu madu (output from kebun Suib) dll. Hasilnya akan dipasarkan secara runcit perseorangan, kedai-kedai runcit, gerai sayur dan juga ke pasar borong mengikut jumlah hasil pengeluaran. Sesiapa yang berminat juga boleh membuat tempahan :)

Apapun, semoga Papa berjaya dalam bidang yang boleh dikatakan Papa masih amatur. Dan tak rugi berbakti pada tanah ni. Allah akan memberi rezeki kepada hambaNya yang berusaha...InsyaAllah..Amin..

Daaaaa...See you ya.. Nanti kita sambung lagi ya..



Nota kaki: Pertanian Satu Perniagaan...

No comments:

Post a Comment